English (United Kingdom)

Ruszył przetarg na kolejne elementy Krajowego Sytemu Zarządzania Ruchem!

Po ogłoszonym 17 października 2018 r. przetargu na „Serce” KSZR, obecnie ruszyło postępowanie na cztery Regionalne Projekty Wdrożeniowe będące elementami Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem na sieci TEN-T Etap 1 (RPW). Naszym celem jest wdrożenie elementów zarządzania ruchem na wybranych drogach krajowych sześciu województw (pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, łódzkiego, dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego) oraz ich integracja z systemem centralnym KSZR tj. Centralnym Projektem Wdrożeniowym, będącym w przetargu przed planowanym na 20 lutego 2019 r. otwarciem ofert.

 

Przetarg na Regionalne Projekty Wdrożeniowe prowadzi katowicki oddział GDDKiA, a termin otwarcia ofert to 04 kwietnia 2019 r. Przewidujemy że system, jako całość, a więc zarówno CPW (Centralny Projekt Wdrożeniowy) jak i RPW (Regionalne Projekty Wdrożeniowe) będzie funkcjonowała w 2021 r.

 

Zgodnie z założeniami zamówienie RPW zostało podzielone na cztery części, które obejmują następujące drogi krajowe:

Część 1 – drogi S6 i S7 w oddziałach GDDKiA w Gdańsku i w Olsztynie,

Część 2 – drogi A1 i A2 w Oddziale GDDKiA w Łodzi,

Część 3 – drogi A1, A4, S1 w Oddziale GDDKiA w Katowicach,

Część 4 – drogi A4 i A8 w oddziałach GDDKiA we Wrocławiu i w Opolu.

 

Zadaniem wykonawców poszczególnych części RPW będzie zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie infrastruktury przydrożnej ITS na ww. drogach wraz z wykonaniem testów i podłączeniem do regionalnych Centrów Zarządzania Ruchem w m. Dworek (k. Gdańska), Stryków (k. Łodzi), Kończyce (k. Zabrza) i Widawa (k. Wrocławia).

 

Ma się to przełożyć m.in. stały i bieżący monitoring natężenia ruchu i sytuacji na objętych KSZR-em trasach. To również możliwości zarządzania ruchem poprzez chociażby dynamiczne zmiany ograniczeń prędkości, zamykanie wjazdów na zablokowane np. w wyniku zdarzenia odcinki dróg szybkiego ruchu, czy też kontrole dopływu potoków ruchu do autostrad i tras ekspresowych przez np. sterowanie sygnalizacją świetlną na drogach dojazdowych. Co ważne, KSZR przełoży się na przede wszystkim wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży także dzięki możliwościom podejmowania działań prewencyjnych. Co więcej,  będzie miał wpływ na jeszcze sprawniejszą i szybszą realizację działań ratowniczych, dzięki lepszemu i pełniejszemu przepływowi informacji między służbami ratowniczymi i nadzoru nad ruchem.

 

KSZR to największy taki projekt ITS w Europie!

 

Elastyczność pod kątem możliwości interoperacyjności, dalszej rozbudowy i dostosowania się do bieżących potrzeb użytkowników dróg, to jedne z ważniejszych zalet projektu, który został doceniony także w 2016 r. przez UE i otrzymał dofinansowanie ze środków CEF https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/23984/Jest-umowa-na-dofinansowanie-KSZR-z-CEF

 

Przypomnijmy, że w ramach projektu „Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I” jest budowa i wdrożenie jednolitego, zintegrowanego inteligentnego systemu teleinformatycznego, umożliwiającego uruchomienie usług ITS o największym znaczeniu dla kierowców oraz GDDKiA. System umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem i zapewnieni szybki, bezpieczny oraz płynny transport drogowy na najważniejszych korytarzach transportowych sieci bazowej o znaczeniu europejskim na terenie Polski zarządzanych przez GDDKiA. Łączna długość sieci drogowej objętej Projektem wynosi ok. 1 100 km, co stanowi ok. 28% długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.

 

Jako najważniejsze usługi ITS wdrażane w ramach Projektu to m.in. przekazywanie informacji: o warunkach ruchu i czasach podróży, o sieci drogowej, o zdarzeniach, o warunkach atmosferycznych, czy dane obszarowe i korytarzowe dotyczące zarządzania ruchem, a także dynamiczne wyznaczanie objazdów oraz inteligentne i bezpieczne parkingi.

 

Materiały są dostępne na stronie internetowej GDDKiA pod adresem:

https://gddkia.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/101751/regionalne-projekty-wdrozeniowe-krajowy-system-zarzadzania-ruchem-drogowym-na-sieci-ten-t-etap-1