Opracowania
Założenia systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych - SZREK
W opracowaniu z 2007 r. przedstawiono:
- Analizę aktualnego stanu zarządzania ruchem na drogach krajowych
- Opis celów, funkcji i środków systemu zarządzania ruchem
- Opracowanie założeń systemu (struktura, wariantowanie, koncepcja integracji systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych z systemami zarządzania ruchem w obszarach metropolitalnych)
- Etapowanie systemu (kolejność wdrożenia systemu na wybranych drogach krajowych, wstępne koszty realizacji)
- Propozycję przeprowadzenia pilotażowych zadań wdrożeniowych w latach 2008-09 (w tym m.in. modyfikacja formy informowania kierowców na stronach GDDKiA, System Zarządzania Ruchem w Warszawskim Węźle Drogowym)
Założenia systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych - SZREK
Studium Wykonalności
Specyfikacje ITS
Celem opracowania Specyfikacji ITS było uściślenie wymogów stawianych elementom ITS, w tym zapewnienie interoperacyjności komponentów systemów ITS i standaryzację informacji, umożliwiające efektywne korzystanie z danych, uzyskiwanych z różnych źródeł. Specyfikacje mogą być wykorzystane przy opracowywaniu dokumentów przetargowych i kontraktowych oraz przy zlecaniu i realizacji robót projektowych i wykonawczych elementów systemów ITS. Dla realizacji tego zadania kluczowe znaczenie miało podpisanie, w dniu 24 listopada 2011 roku, porozumienia o współpracy pomiędzy GDDKiA a Stowarzyszeniem Inteligentne Systemy Transportu – Polska (ITS Polska), które odgrywa kluczową rolę w integracji środowiska interesariuszy ITS. Przedmiotem porozumienia było zawiązanie i określenie zasad współpracy w zakresie wspólnego opracowania pakietu Specyfikacji Technicznych. Ustalono, że strony porozumienia będą dążyć do wypracowania otwartych, przejrzystych opartych na najnowszej wiedzy i postępie technicznym specyfikacji dostępnych dla wszystkich zainteresowanych podmiotów.
Praca nad Specyfikacjami prowadzona była w trybie umożliwiającym udział w procesie ich tworzenia wszystkich zainteresowanych podmiotów krajowych i zagranicznych (dostawcy sprzętu, usług i oprogramowania, ośrodki naukowo-badawcze i rozwojowe, przedstawiciele samorządów, pracownicy GDDKIA). Każda ze Specyfikacji opracowana była przez grupę roboczą, której pracą kierował ekspert powołany przez GDDKiA w uzgodnieniu z ITS Polska. W skład grupy weszły osoby zgłoszone przez zainteresowane podmioty krajowe i zagraniczne. Każda z grup spotykała się kilkakrotnie. Odbyły się także spotkania koordynacyjne przewodniczących grup.
Polscy dostawcy/producenci sprzętu, usług i oprogramowania byli reprezentowani przez: APM Bielsko-Biała, Infovide-Matrix Warszawa, Integra Kamiński, MARK Electronics Kraków, Neurosoft Wrocław, POLI Traffic Warszawa, Sprint Warszawa, Sygnity Warszawa, Stalexport – Autostrada Małopolska Mysłowice, Telsat Gryfice, Telway Kraków, TRAX Kraków. Polskie oddziały zagranicznych dostawców/producentów sprzętu, usług i oprogramowania byli reprezentowani przez: Alcatel-Lucent, CAT Traffic, ESRI, IABG, Kapsch, NextiraOne, Oracle, PEEK Traffic, Siemens, Teradata, TP SA (Orange). Polskie ośrodki naukowo-badawcze były reprezentowane przez: Akademię Górniczo-Hutniczą, Akademię Morską w Szczecinie, Politechnikę Śląską i Politechnikę Warszawską.
Należy podkreślić, iż prezentowane poniżej Specyfikacje ITS nie są zestawem gotowych wymagań przetargowych, a jedynie efektem pierwszej w Polsce próby ustandaryzowania rozwiązań ITS. Część zapisów Specyfikacji nie będzie brana pod uwagę przez GDDKiA przy wdrożeniach systemów ITS. Jeden z przykładów swoistego „przespecyfikowania” wymagań stawianych komponentom ITS można znaleźć w Specyfikacji technicznej nr 1 „Parametry techniczne urządzeń telematyki drogowej” gdzie w dziale dotyczącym preselekcyjnych wag dynamicznych (WIM-P) stawia się wymaganie rozpoznawania przez te systemy marki i modelu pojazdu, jednocześnie zalecając proces ciągłej kalibracji systemów WIM-P. W ocenie GDDKiA żadna z powyższych funkcjonalności nie jest konieczna do sprawnego funkcjonowania systemów WIM-P. Jednocześnie w tym samym dziale nie opisano możliwości zaprojektowania systemów WIM-P w oparciu o czujniki tensometryczne co w ocenie GDDKiA jest niezasadnym zawężaniem technologicznym rozwiązań ITS w zakresie ważenia dynamicznego.
- Specyfikacja Techniczna nr 1 „Parametry techniczne urządzeń telematyki drogowej”
- Specyfikacja Techniczna nr 2 „Standard realizacji mediów do łączności i transmisji danych KSZR”
- Specyfikacja Techniczna nr 3 „Standard definiowania obszarów detekcji ruchu”
- Specyfikacja Techniczna nr 4 „Architektura Teletechnicznego Powiązania Urządzeń w Systemach KSZR”
- Specyfikacja Techniczna nr 5 „Standardy protokołów transmisji danych dla systemu zarządzania ruchem”
- Specyfikacja Techniczna nr 6 „Architektura Hurtowni Danych w obszarze oddziaływania KSZR”
- Specyfikacja Techniczna nr 7 „Zasady gromadzenia, archiwizacji i wykorzystania danych pozyskanych z KSZR”
- Specyfikacja Techniczna nr 8 „Aplikacje dedykowane do krótko i długo terminowych prognoz ruchu na podstawie danych archiwalnych oraz aktualnych z czasu rzeczywistego”