Materiały robocze
Ogólna Specyfikacja Techniczna dla klas modułów wdrożeniowych rozproszonych
Kontyuując prace nad Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap 1, na bieżąco aktualizujemy Ogólną Specyfikację Techniczną dla klas modułów wdrożeniowych.
Komplet dokumentów wraz z załącznikami znajduje się poniżej:
Wersja 3 (zmiany tylko w OST i SST) - pobierz:
Ogólna Specyfikacja Techniczna_wersja 3
pozostałe materiały - jak poniżej
Wersja 2 - pobierz:
Ogólna Specyfikacja Techniczna_wersja 2
Załącznik nr 1 cz_1 - Wykaz SST_wersja 2
Załącznik nr 1 cz_2 - Wykaz SST_wersja 2
Załącznik nr 1 cz_3 - uzupełnienie SST 114 C
Załącznik nr 2 - Architektura Komunikacyjna
Załącznik nr 3 - Lista interfejsów
Wersja 1 - pobierz:
Ogólna Specyfikacja Techniczna - Wersja 1
Załącznik nr 1 cz_1 - Wykaz specyfikacji technicznych klas Modułów Rozproszonych
Załącznik nr 1 cz_2 - Wykaz specyfikacji technicznych klas Modułów Rozproszonych
Załącznik nr 2 - Architektura Komunikacyjna
Załącznik nr 3 - Lista interfejsów
Plan rozmieszczenia klas modułów wdrożeniowych rozproszonych planowanych do realizacji
w ramach Projektu Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap 1
W celu lepszego zrozumienia i usystematyzowania informacji dla interesariuszy zewnętrznych w tym potencjalnych przyszłych wykonawców prezentujemy roboczy plan romieszczenia klas modułów wdrożeniowych na sieci drogowej objętej KSZRD E1. Planowane rozmieszczenie publikujemy w formie pliku .kmz, oraz plikow .xlsx zawierających tabele rozmieszczenia poszczególnych klas. Materiały znajdują się w folderze do pobrania pod poniższym linkiem.
Pobierz:
Zbiorczy_roboczy_plan_rozmieszczenia_klas_MWR_dla_KSZRDE1
Wzorcowe komunikaty na znaki o zmiennej treści.
W celu usystematyzowania sposobu prezentowania informacji na znakach o zmiennej treści opracowany został dokument: "Wzorcowe komunikaty na znaki o zmiennej treści". W dokumencie wyróżnione zostały rodzaje znaków o zmiennej treści wraz z zaleceniami co do zakresu ich stosowania. Wskazane zostały ogólne zasady formułowania komunikatów dla kierowców oraz szczegółowe - odnoszące się do miejsca stosowania oraz charakteru zdarzenia. Określono jakie znaki graficzne oraz komunikaty tekstowe powinny być stosowane w określonych przypadkach oraz jaki powinien być układ przedstawianej informacji.
Pobierz:
Wzorcowe komunikaty na znaki o zmiennej treści - wersja 27 marca 2017
Koncepcja systemu zarządzania ruchem - wymagania dla Wykonawców.
Celem opracowania wymagań jest ujednolicenie struktury i zawartości koncepcji Systemów Zarządzania Ruchem, tworzonych komplementarnie do budowy dróg w ramach poszczególnych kontraktów budowlanych. Koncepcje mają być wykonywane w oparciu o dokumenty, opracowane dotychczas w ramach prac GDDKiA nad KSZR. Pomoże to ujednolicić rozwiązania ITS wdrażane na sieci zarządzanej przez GDDKiA.
Pobierz:
Koncepcja systemu zarządzania ruchem - wymagania dla Wykonawców - wersja 8 stycznia 2019
Koncepcja systemu zarządzania ruchem - wymagania dla Wykonawców - wersja 3 października 2017
Koncepcja systemu zarządzania ruchem - wymagania dla Wykonawców - wersja 27 marca 2017
Koncepcja systemu zarządzania ruchem - wymagania dla Wykonawców - wersja 1 kwietnia 2015
Zasady rozmieszczania modułów wdrożeniowych w pasie drogowym.
GDDKiA rozpoczęła pracę nad dokumentem pt. „Instrukcja rozmieszczenia klas modułów wdrożeniowych w pasie drogowym”. Stanowi on zbiór zasad, zgodnie z którymi możliwe jest określenie w jakich lokalizacjach na sieci drogowej i dla jakich uwarunkowań znajduje zastosowanie poszczególna klasa modułów wdrożeniowych, np. związanych z przekazywaniem komunikatów poprzez znaki o zmiennej treści.
Przyjęto założenie, że realizacja określonych funkcji KSZR powinna być powiązana z rzeczywistymi potrzebami, tzn. powinna być wdrażana tam gdzie przyniesie istotne korzyści. Dlatego też, uwzględnione kryteria dla realizacji poszczególnych klas modułów wdrożeniowych związane są z takimi elementami jak klas techniczna drogi, parametry ruchu drogowego, koncentracja zdarzeń drogowych. Zaproponowana w dokumencie struktura w odniesieniu do każdej klasy jest następująca: opis celowości stosowania, założenia do lokalizowania na sieci drogowej, wytyczne dotyczące zasadności stosowania.
GDDKiA poniżej udostępnia aktualny status prac związany z dokumentem „Instrukcja rozmieszczenia klas modułów wdrożeniowych na sieci drogowej”, który stanowić będzie w swojej docelowej formie podstawę do dalszych prac nad KSZR.
Pobierz:
Instrukcja rozmieszczenia klas modułów wdrożeniowych w pasie drogowym - wersja 8 stycznia 2019
Instrukcja rozmieszczenia klas modułów wdrożeniowych w pasie drogowym - wersja 3 października 2017
Instrukcja rozmieszczenia klas modułów wdrożeniowych w pasie drogowym - wersja 27 marca 2017
Instrukcja rozmieszczenia klas modułów wdrożeniowych w pasie drogowym - wersja listopad 2014
Poznaj Architekturę Fizyczną Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem
Poniżej prezentujemy aktualny stan prac nad architekturą fizyczną Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) wypracowaną przez GDDKiA w oparciu o Europejską Architekturę Ramową FRAME. Prezentowany materiał składa się z interaktywnych opisów modułów wdrożeniowych, przepływów danych oraz interesariuszy.
Wszystkie możliwości, jakie uzyskujemy są następujące:
- Możliwość korzystania z architektury KSZR poprzez przeglądarkę WWW nie wymagająca stałego połączenia z siecią Internet,
- Interaktywny diagram prezentujący wszystkie moduły wdrożeniowe,
- Interfejs użytkownika został zoptymalizowany pod kątem wygody korzystania za pomocą:
- automatycznej prezentacji zależności pomiędzy komponentami systemu,
- widoku komponentów w postaci rozwijalnego drzewa oraz diagramów zbiorczych.
- Opisy modułów wdrożeniowych podzielone zostały na trzy kategorie szczegółowości:
- opis skrócony,
- opis szczegółowy,
- funkcje w ramach modułu.
- Opisy fizycznych przepływów danych zawierają:
- skrócony opis,
- przepływy funkcjonalne zawarte w ramach przepływów fizycznych,
- kierunek przepływu,
- nazwę modułu wdrożeniowego/interesariusza z którym istnieje powiązanie.
- Opisy interesariuszy zawierają:
- skrócony opis,
- związane przepływy fizyczne oraz przepływy funkcjonalne,
- kierunek przepływu,
- nazwę modułu wdrożeniowego z którym istnieje powiązanie.
W ramach opracowania Architekury Fizycznej KSZR nie zostały wprowadzone zmiany w opublikowanych dotychczas tabelach klas modułów wdrożeniowych.
Pliki do pobrania
Instrukcja korzystania z Architektury Fizycznej KSZR
Architektura funkcjonalna KSZR
Poniżej prezentujemy aktualny stan prac nad architekturą funkcjonalną Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) wypracowaną przez GDDKiA w oparciu o europejską architekturę ramową FRAME. Prezentowany materiał składa się z opisów funkcji i przepływów pomiędzy nimi zebranych w formie tabelarycznej oraz graficznej prezentacji tychże funkcji i przepływów. Projektowane funkcje zostały podzielone "tematycznie" na 9 obszarów funkcjonalnych prezentowanych osobno. Dodatkowo z najbardziej złożonego obszaru "3.1.2 Zarządzanie ruchem na drogach zamiejskich" zostały wydzielone 3 funkcje złożone które zostały zaprezentowane osobno w formie dodatkowych obszarów funkcjonalnych.
W celu sprawniejszej analizy prezentowanej architektury funkcjonalnej KSZR polecamy zapoznanie się z metodologią architektury FRAME dostępną pod adresem http://www.frame-online.net/ .
|
Architektura funkcjonalna | |
Architektura funkcjonalna KSZR wersja 1.1 |
wersja 1.1 |
Architektura fizyczna KSZR
Architektura fizyczna prezentuje podział KSZR na moduły wdrożeniowe, przedstawia powiązania pomiędzy poszczególnymi modułami wdrożeniowymi, operatorami oraz interesariuszami zewnętrznymi. Wyróżnia moduły wdrożeniowe rozproszone (kolor szary) – instalowane w pasie drogowym, moduły scentralizowane (kolor zielony) – instalowane np. w centrach zarządzania ruchem/siedzibach GDDKiA, moduły przewoźne (kolor żółty) - instalowane na platformach przewoźnych np. pojazdy GDDKiA, moduł mobilny (kolor niebieski) obejmujący rejestratory obrazu wideo w pojazdach GDDKiA.
Architektura fizyczna | |
Podział modułów wdrożeniowych KSZR |
|
3.1.2 Zarządzanie ruchem na drogach zamiejskich |
|
3.1.2.9 Udostępnianie informacji o ruchu na sieci dróg |
|
3.1.2.13 Zarządzanie Strategiczne |
Diagram |
3.1.2.14 Wdrażanie scenariuszy zarządzania ruchem |
Diagram |
3.1.5 Przekazywanie Informacji o MOP |
Diagram |
3.1.6 Zarządzanie symulacjami i prognozami ruchu |
Diagram |
3.1.7 Zarządzanie Ruchem w tunelu. |
Diagram |
3.2 Zarządzanie zdarzeniami | Diagram |
3.4 Zarządzanie informacją o środowisku | Diagram |
3.5 Wsparcie utrzymania dróg | Diagram |
7 Pozyskiwanie danych o pojazdach | Diagram |
10 Zarządzanie danymi wizyjnymi | Diagram |
Klasy modułów wdrożeniowych
Większość modułów wdrożeniowych została dodatkowo podzielona ze względu na parametry które mają być przez te moduły spełniane. W ten sposób powstały klasy modułów wdrożeniowych.
Poniżej prezentujemy aktualny stan prac nad klasami modułów wdrożeniowych zawierający zarówno zgrubny opis zastosowań każdej z klas jak i uwagi dotyczące ich lokalizacji.
Moduły wdrożeniowe (rozproszone, przewoźne, mobilny) z podziałem na klasy | Tabele modułów wdrożeniowych |