Polish (PL)

Nowa jakość w zarządzaniu ruchem drogowym

  

27-04-2022

Kontynuujemy realizację projektu pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I (KSZRD). Umożliwi on dynamiczne zarządzanie ruchem na drogach krajowych oraz znacząco poszerzy zakres informacji przekazywanych poruszającym się po nich kierowcom. 

 

Podczas spotkania, które odbyło się 20 kwietnia br., podsumowaliśmy postęp prac nad realizacją KSZRD. Wzięli w nim udział wykonawcy Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW) oraz Regionalnych Projektów Wdrożeniowych (RPW), przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także pracownicy GDDKiA.

- Jest to obecnie największy projekt ITS tego typu realizowany w Europie. Docelowo system umożliwi monitorowanie w czasie rzeczywistym wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w Polsce i pozwoli na bieżące przekazywanie istotnych komunikatów kierowcom w sposób jednolity - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

W ramach projektu KSZRD realizowane są umowy na Centralny Projekt Wdrożeniowy oraz Regionalne Projekty Wdrożeniowe w Łodzi, Gdańsku i Olsztynie, Katowicach oraz Wrocławiu i Opolu.

 

Intensywne prace

W ubiegłym roku zakończyliśmy proces zawierania umów na realizację poszczególnych elementów projektu KSZRD, a tym samym weszliśmy w fazę jego realizacji i wdrożenia. W 2022 roku planowane jest zakończenie (przez wykonawcę CPW) prac prowadzonych w części budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie, która dedykowana jest Krajowemu Centrum Zarządzania Ruchem. Kontynuowane będą prace w terenie związane z podłączeniem do sieci elektrycznej oraz światłowodowej stacji koncentracyjnych. Rozpoczął się też montaż poszczególnych urządzeń inteligentnych systemów transportowych, takich jak kamery czy tablice zmiennej treści.

W bieżącym roku trwać będą dalsze prace związane z wykonaniem oprogramowania systemu centralnego. Rozpocznie się też proces integracji systemu centralnego z systemami poszczególnych RPW. Ruszy również kampania informacyjno-promocyjna KSZRD oraz działania związane z wykonaniem i uruchomieniem portalu prezentacyjnego.

 

Potrzebna dyskusja i cykliczne spotkania

Podczas spotkania przedstawiony został postęp prac nad CPW oraz RPW, podkreślone zostały też cele, które spełniać ma Krajowy System Zarządzania Ruchem. Wydarzenie było również okazją do dyskusji i wymiany opinii wszystkich stron zaangażowanych w realizację projektu KSZRD. Poruszone zostały m.in. kwestie związane z potrzebą standaryzacji poszczególnych elementów inwestycji oraz wyzwaniami, wynikającymi z bieżącej sytuacji geopolitycznej.

- Realizacja tak złożonych inwestycji wiąże się w obecnych czasach z szeregiem wyzwań, na które staramy się na bieżąco reagować. Jestem przekonany, że uda nam się je wspólnie pokonać i skutecznie zrealizować projekt, którego efekty zostaną docenione przez użytkowników dróg - powiedział Szef GDDKiA.

Kolejne spotkania dotyczące KSZRD, podsumowujące stan realizacji projektu, będą odbywać się cyklicznie.

 

Po przetargach czas na realizację

 17-03-2022

Trwają prace przy realizacji wszystkich elementów składowych projektu pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TENT-T etap I (KSZRD), czyli Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW) i czterech Regionalnych Projektów Wdrożeniowych (RPW). Ukończenie prac umożliwi zarządzanie ruchem na międzynarodowym szlaku transportowym łączącym Gdańsk z Czechami i Słowacją, prowadzącym przez Warszawę, Łódź i okolice Katowic, z odnogą do Wrocławia.

Realizowany obecnie projekt to krok milowy w ramach wieloletniego przedsięwzięcia, utworzenia Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Elementy składowe

CPW to kluczowy element projektu KSZRD obejmujący wykonanie oprogramowania centralnego wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, który będzie sterować całością tego  nowatorskiego rozwiązania. To serce całego projektu. Powstanie również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem (KCZR). CPW obejmie wybrane odcinki dróg w granicach woj. mazowieckiego - A2, S7 i S8. Cztery RPW obejmą natomiast pozostałe odcinki dróg wspomnianego na początku szlaku transportowego: S6 i S7 na terenie woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, A1 i A2 w woj. łódzkim, A1, A4, S1 w woj. śląskim oraz A4 i Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 w woj. dolnośląskim i opolskim.

 

Zakończenie przetargów

Umowy na CPW oraz RPW na terenie woj. dolnośląskiego i opolskiego podpisaliśmy w 2020 r. W minionym roku sfinalizowaliśmy zawarcie kontraktów dla trzech pozostałych RPW.


W marcu 2021 r. ponownie wskazaliśmy najkorzystniejszą ofertę na RPW w pomorskim i warmińsko-mazurskim, a w czerwcu podpisaliśmy umowę o wartości blisko 179 mln zł z konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider), Aldesa Construcciones oraz Aeronaval de Construcciones Instalaciones (partnerzy). Umowa ta dotyczy realizacji RPW na ok. 30 km drogi S6 i 200 km drogi S7 w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim oraz utworzenia Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) w Dworku k. Gdańska.


28 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę na RPW obejmujący odcinki dróg A1, A4, S1 i DK1 w woj. śląskim oraz CZR w Zabrzu Kończycach. Wykonawcą jest firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima, która jest również wykonawcą CPW. Wartość umowy to ok. 272,8 mln zł. 


1 sierpnia 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację RPW na odcinkach autostrad A1 i A2 w woj. łódzkim oraz rozbudowę CZR w Strykowie. Prace zrealizuje firma SPRINT, a wartość zamówienia to 78,8 mln zł. Dodatkowo zostanie zmodyfikowanych 17 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną na trasach objazdów.


Wykonawcy mają 28 miesięcy na realizację prac, czyli budowę znaków zmiennej treści, nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB, kamer do podglądu sytuacji na drogach, stacji pogodowych oraz urządzeń służących do wykrywania zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu itp. Efektem tego będzie wdrożenie zintegrowanego systemu teleinformatycznego umożliwiającego dynamiczne zarządzanie ruchem na sieci dróg krajowych.

 

Ruszyła realizacja w terenie

W połowie ubiegłego roku rozpoczęto prace przy budowie pierwszych elementów CPW oraz RPW w terenie. W rejonie węzła Wiskitki na autostradzie A2 ruszyły prace przy budowie kanalizacji telekomunikacyjnej i posadowienia dla siedmiu szaf telekomunikacyjnych. Umożliwi to montaż znaków zmiennej treści (VMS), kamer, detektorów i liczników pojazdów. Z kolei na opolskim i dolnośląskim odcinku autostrady A4 w obrębie MOP-ów wykonano przyłącza elektryczne pod urządzenia z zakresu sterowania ruchem drogowym. Ponadto wymieniane są tam znaki zmiennej treści i stacje pogodowe, montowane dodatkowe kamery oraz instalowany jest system do zliczania miejsc parkingowych na MOP-ach wraz z wyświetlaniem informacji o ich zajętości. 


13 października 2021 r. zakończył się istotny etap realizacji CPW. Otrzymaliśmy kompletną dokumentację dla systemu centralnego, czyli tzw. „serca” KSZR, w skład której wchodziła m.in. dokumentacja analityczna, projektowa, koncepcja integracji systemu, plan wdrożenia, zakres i plan migracji danych. Obecnie trwa proces tworzenia całości oprogramowania systemu centralnego, w tym  graficznego interfejsu użytkownika oraz poszczególnych aplikacji związanych z obsługą i ewidencją modułów rozproszonych.

 

Siedziba już czeka

Wykonawca CPW prowadzi także intensywne prace w budynku KCZR, które mieścić się będzie wraz z Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) w ciągu drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Wykonano adaptację istniejącego budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie oraz wyposażono go w sprzęt, a pomieszczenia są obecnie przystosowywane do całodobowych prac operatorskich.


Projekt pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap I jest współfinansowany w kwocie ponad 123 mln euro ze środków europejskich w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Dofinansowanie wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowalnych. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą CINEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

 

Poznaliśmy oferty na Regionalny Projekt Wdrożeniowy KSZRD w Łodzi

15-02-2021

Otworzyliśmy oferty złożone w ramach wznowionego postępowania przetargowego na Regionalny Projekt Wdrożeniowy (RPW) realizowany w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T etap 1 w Oddziale GDDKiA w Łodzi, który swoim zasięgiem obejmie autostrady A1 i A2 oraz Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie.

RPW w Łodzi jest jednym z czterech projektów regionalnych KSZRD na sieci TEN-T – etap I. Celem tego projektu, wraz z pozostałymi projektami wdrożeniowymi (CPW, RPW Katowice, RPW Gdańsk, RPW Wrocław), jest budowa i wdrożenie elementów zarządzania ruchem na wybranych drogach krajowych o długości ok. 1100 km oraz ich integracja z systemem centralnym tworzonym w ramach realizacji Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW), na który umowę podpisaliśmy 5 maja 2020 r.

W ramach RPW w Łodzi część autostrad A1 oraz A2 zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia na bieżąco monitorujące warunki ruchu drogowego i jego zmiany. To pozwoli na dynamiczne zarządzanie ruchem oraz bieżące informowanie podróżujących o sytuacji na drodze. Kierowcom będą przekazywane aktualne, istotne informacje m.in. o zdarzeniach na drodze, warunkach atmosferycznych czy objazdach. To wszystko przełoży się przede wszystkim na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży.

 

Tym razem swoje oferty złożyło pięciu wykonawców:

  • Konsorcjum firm - Aldesa Construcciones Polska (lider) wraz z partnerami Aldesa Construcciones (Hiszpania), Aeronaval de Construcciones e Instalaciones (Hiszpania), cena 104 485 733,69 zł

  • Konsorcjum firm - WASKO (lider), TELWAY (partner), cena 97 587 270,00 zł

  • Alumbrados Viarios Sociedad Anonima Oddział w Polsce, cena 88 704 591,95 zł

  • TRAX elektronik, cena 89 102 177,00 zł

  • Sprint, cena 78 784 446,00 zł

GDDKiA przeznacza na sfinansowanie zamówienia 93 057 362,16 zł. Szczegółowe informacje są dostępne pod adresem:

https://gddkia.eb2b.com.pl/

Numer ID postępowania: 223526

 

Komisja przetargowa przystąpiła do badania złożonych ofert.

 

Projekt jest finansowany w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych z funduszu unijnego CEF – Łącząc Europę.