Krajowy System Zarządzania Ruchem wdrażany prawidłowo i z dofinansowaniem UE
07-06-2019
Właściwa realizacja i zarządzanie projektem Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) - tak Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) z ramienia Komisji Europejskiej ocenia działania GDDKiA. INEA stale nadzoruje i rozlicza nasze prace związane z zarządzaniem projektem KSZR. Jesteśmy dobrze przygotowani i działamy krok po kroku wykorzystując przyznane dofinansowanie z UE.
Teoria i liczby
Projekt jest priorytetowym przedsięwzięciem GDDKiA w zakresie inteligentnych systemów transportowych (ITS). Przedmiotem projektu jest budowa i wdrożenie jednolitego, zintegrowanego systemu umożliwiającego uruchomienie najważniejszych usług ITS to m.in. przekazywanie informacji o warunkach ruchu i czasach podróży, o sieci drogowej, o zdarzeniach, o warunkach atmosferycznych, czy dane obszarowe i korytarzowe dotyczące zarządzania ruchem, a także dynamiczne wyznaczanie objazdów oraz inteligentne i bezpieczne parkingi.
System umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem w celu poprawy bezpieczeństwa oraz zwiększenia płynności transportu drogowego w najważniejszych korytarzach transportowych zarządzanych przez GDDKiA. Zakres terytorialny projektu pokrywa się z przebiegiem korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Adriatyckie - Morze Bałtyckie. Łączna długość sieci drogowej objętej projektem wynosi 1 160 km, co stanowi ok. 28% długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski. Więcej o sieci TEN-T - tutaj
• Budżet inwestycyjny projektu KSZRD (Etap 1) to 881 mln zł
• Projekt uzyskał dofinansowanie UE 9 listopada 2016 r. (umowa z KE/INEA), co pozwoliło na jego uruchomienie.
• Maksymalne dofinansowanie ze środków UE: 549 mln zł ( 123 211 577,00 EUR).
Już 1000 km dróg wyposażyliśmy w elementy KSZR
Pierwszym niezbędnym działaniem było optymalne wkomponowanie Projektu w całość Programu realizacyjnego KSZR na drogach krajowych. Komponenty KSZR, m.in. światłowody czy znaki i tablice o zmiennej treści, budowane są równolegle do Projektu KSZR w ramach poszczególnych kontraktów na budowę dróg np. S17, S12, S19, S5, S6, S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) i S61. Obecnie to około 1000 km dróg!
Projekt na wielką skalę
Uruchomiony przez GDDKiA program budowy inteligentnego systemu transportowego, tj. KSZR, jest bezprecedensowy w UE pod względem skali i zakresu. Kierujemy się najwyższą starannością dla osiągnięcia maksymalnej jakości i użyteczności systemu dla użytkowników dróg w Polsce. Czerpiemy z doświadczeń innych krajów UE i stosujemy dobre praktyki.
Na poniższej ilustracji przedstawiamy formułę realizowanego Projektu KSZR:
Stale pod nadzorem Komisji Europejskiej
Ze względu na podpisaną umowę na dofinansowanie, projekt jest od początku pod szczególnym nadzorem Komisji Europejskiej. Dofinansowanie dla projektu zostało potwierdzone w ramach zawartej umowy o udzielenie dotacji z Komisją Europejską (działającej poprzez INEA - Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci). GDDKiA cyklicznie przekazuje wymagane umową sprawozdania, jest w stałym kontakcie z koordynatorem Projektu ze strony INEA. Przeprowadzona była również przez INEA kontrola dotyczącą zaawansowania prowadzonych działań. Wszystkie przekazywane dotychczas informacje, również te dotyczące zmian względem wstępnie zakładanego harmonogramu, były akceptowane, a możliwość wykorzystania przez GDDKiA przyznanego dofinansowania nie była kwestionowana. Cel projektu nie jest zagrożony, a podejmowane dotychczas działania uniemożliwiają utratę finansowania ze środków UE.
Aktualny status projektu
GDDKiA zrealizowała do tej pory wszystkie zaplanowane zadania. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą i aktualnie prowadzone są już prace nad budową Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem w Warszawie.
Na wszystkie pozostałe prace realizacyjne zostały przeprowadzone przetargi zakończone złożeniem ofert:
• Zamówienie na Centralny Projekt Wdrożeniowy - złożono 3 oferty,
• Zamówienia na Regionalne Projekty Wdrożeniowe - złożono 7 ofert.