Aktualności
Nadzór nad realizacją KSZR - przetargi ogłoszone
28-06-2019
Prowadzimy obecnie postępowania przetargowe na wybór wykonawców usług nadzoru inwestorskiego nad realizacją czterech Regionalnych Projektów Wdrożeniowych w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap 1. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją opublikowaną na platformie zakupowej pod linkiem https://gddkia.eb2b.com.pl i do złożenia ofert.
Przetargi na nadzór nad KSZR
W ramach ogłoszonych postępowań na nadzór inwestorski poszukujemy wykonawców usług:
- Świadczenie usługi nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania pn. „Regionalny Projekt Wdrożeniowy – Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na Sieci TEN-T Etap 1 w Oddziałach GDDKiA we Wrocławiu i w Opolu - drogi A4 i A8 oraz CZR Wrocław / Widawa” (numer ID 121284)
- Świadczenie usług nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania pn.„Regionalny Projekt Wdrożeniowy – Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap 1 w Oddziale GDDKiA w Katowicach, drogi A1, A4, S1 i DK1 oraz CZR w Zabrzu-Kończycach” (numer ID 121492)
- Świadczenie usług nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania pn.: „Regionalny Projekt Wdrożeniowy – Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap 1 w Oddziale GDDKiA w Gdańsku i Olsztynie, drogi S6 i S7 oraz CZR Dworek” (numer ID 120910)
- Świadczenie usług nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania pn.: „Regionalny Projekt Wdrożeniowy – Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap 1 w Oddziale GDDKiA w Łodzi – drogi A1 i A2 oraz CZR Stryków” (numer ID 120574)
Wybieramy wykonawcę dla Regionalnych Projektów Wdrożeniowych…
Ponadto, obecnie trwa procedura wyboru wykonawców Regionalnych Projektów Wdrożeniowych, którzy zaprojektują, dostarczą, a następnie wdrożą w pasie drogowym moduły rozproszone oraz zintegrują je z Systemem Centralnym KSZR. Wykonawcy w ramach każdego z projektów regionalnych mają też za zadanie zaprojektować i wykonać roboty budowlane związane z dostosowaniem budynków przeznaczonych na regionalne Centra Zarządzania Ruchem. Przedmiotem zamówienia są ponadto usługi rozwoju oraz wsparcia i utrzymania systemu.
…i Centralnego Projektu Wdrożeniowego
Równolegle prowadzone jest postępowanie na wybór wykonawcy kluczowego Centralnego Projektu Wdrożeniowego, w ramach którego opracowane zostanie oprogramowanie centralne wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, które będzie sterować całością systemu.
Projekt Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I obejmie niemal jedną trzecią dróg wchodzących na terenie Polski w skład europejskiej sieci bazowej TEN-T. Łącznie to ponad 1100 km. Zintegrowany system zarządzania ruchem zapewni płynną i bezpieczniejszą jazdę na polskich drogach.
Dofinansowanie ze środków UE
Projekt KSZR uzyskał dofinansowanie w kwocie ponad 123 mln euro z środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą INEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Część przetargu na Regionalne Projekty Wdrożeniowe KSZR zostanie powtórzona
19-06-2019
Unieważnione zostały dwie części postępowania przetargowego na Regionalne Projekty Wdrożeniowe - Krajowy System Zarządzania Ruchem dla dróg A1, A2, A4 i A8. Przyczyną jest przekroczenie przez oferentów kwot, które GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Na realizację części zamówienia dotyczącego A1 i A2 przewidziano 111 717 590,07 zł, a najniższa z dwóch ofert złożonych w postępowaniu opiewała na kwotę 115 600 939,28 zł.
Z kolei na realizację części dotyczącej A4 i A8 przewidziano 125 974 372,47 zł, a najniższa z trzech ofert złożonych w postępowaniu opiewała na kwotę 139 996 181,78 zł.
Pracujemy już nad zoptymalizowaniem SIWZ, aby jak najszybciej ogłosić nowe postępowanie na brakujące Regionalne Projekty Wdrożeniowe KSZR.
Krajowy System Zarządzania Ruchem wdrażany prawidłowo i z dofinansowaniem UE
07-06-2019
Właściwa realizacja i zarządzanie projektem Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) - tak Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) z ramienia Komisji Europejskiej ocenia działania GDDKiA. INEA stale nadzoruje i rozlicza nasze prace związane z zarządzaniem projektem KSZR. Jesteśmy dobrze przygotowani i działamy krok po kroku wykorzystując przyznane dofinansowanie z UE.
Teoria i liczby
Projekt jest priorytetowym przedsięwzięciem GDDKiA w zakresie inteligentnych systemów transportowych (ITS). Przedmiotem projektu jest budowa i wdrożenie jednolitego, zintegrowanego systemu umożliwiającego uruchomienie najważniejszych usług ITS to m.in. przekazywanie informacji o warunkach ruchu i czasach podróży, o sieci drogowej, o zdarzeniach, o warunkach atmosferycznych, czy dane obszarowe i korytarzowe dotyczące zarządzania ruchem, a także dynamiczne wyznaczanie objazdów oraz inteligentne i bezpieczne parkingi.
System umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem w celu poprawy bezpieczeństwa oraz zwiększenia płynności transportu drogowego w najważniejszych korytarzach transportowych zarządzanych przez GDDKiA. Zakres terytorialny projektu pokrywa się z przebiegiem korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Adriatyckie - Morze Bałtyckie. Łączna długość sieci drogowej objętej projektem wynosi 1 160 km, co stanowi ok. 28% długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski. Więcej o sieci TEN-T - tutaj
• Budżet inwestycyjny projektu KSZRD (Etap 1) to 881 mln zł
• Projekt uzyskał dofinansowanie UE 9 listopada 2016 r. (umowa z KE/INEA), co pozwoliło na jego uruchomienie.
• Maksymalne dofinansowanie ze środków UE: 549 mln zł ( 123 211 577,00 EUR).
Już 1000 km dróg wyposażyliśmy w elementy KSZR
Pierwszym niezbędnym działaniem było optymalne wkomponowanie Projektu w całość Programu realizacyjnego KSZR na drogach krajowych. Komponenty KSZR, m.in. światłowody czy znaki i tablice o zmiennej treści, budowane są równolegle do Projektu KSZR w ramach poszczególnych kontraktów na budowę dróg np. S17, S12, S19, S5, S6, S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) i S61. Obecnie to około 1000 km dróg!
Projekt na wielką skalę
Uruchomiony przez GDDKiA program budowy inteligentnego systemu transportowego, tj. KSZR, jest bezprecedensowy w UE pod względem skali i zakresu. Kierujemy się najwyższą starannością dla osiągnięcia maksymalnej jakości i użyteczności systemu dla użytkowników dróg w Polsce. Czerpiemy z doświadczeń innych krajów UE i stosujemy dobre praktyki.
Na poniższej ilustracji przedstawiamy formułę realizowanego Projektu KSZR:
Stale pod nadzorem Komisji Europejskiej
Ze względu na podpisaną umowę na dofinansowanie, projekt jest od początku pod szczególnym nadzorem Komisji Europejskiej. Dofinansowanie dla projektu zostało potwierdzone w ramach zawartej umowy o udzielenie dotacji z Komisją Europejską (działającej poprzez INEA - Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci). GDDKiA cyklicznie przekazuje wymagane umową sprawozdania, jest w stałym kontakcie z koordynatorem Projektu ze strony INEA. Przeprowadzona była również przez INEA kontrola dotyczącą zaawansowania prowadzonych działań. Wszystkie przekazywane dotychczas informacje, również te dotyczące zmian względem wstępnie zakładanego harmonogramu, były akceptowane, a możliwość wykorzystania przez GDDKiA przyznanego dofinansowania nie była kwestionowana. Cel projektu nie jest zagrożony, a podejmowane dotychczas działania uniemożliwiają utratę finansowania ze środków UE.
Aktualny status projektu
GDDKiA zrealizowała do tej pory wszystkie zaplanowane zadania. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą i aktualnie prowadzone są już prace nad budową Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem w Warszawie.
Na wszystkie pozostałe prace realizacyjne zostały przeprowadzone przetargi zakończone złożeniem ofert:
• Zamówienie na Centralny Projekt Wdrożeniowy - złożono 3 oferty,
• Zamówienia na Regionalne Projekty Wdrożeniowe - złożono 7 ofert.