Polish (PL)

Kolejne wieści z przebiegu realizacji Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW)

15-12-2020

Aktualny stan realizacji CPW, czyli „serca” Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem

W związku z zakończeniem we wrześniu wizji lokalnych w terenie, Wykonawca Systemu Centralnego przedłożył Zamawiającemu Plan Rozmieszczenia Modułów Wdrożeniowych Rozproszonych, jeszcze bez lokalizacji modułów na odcinku drogi S7 pomiędzy Łomiankami a Płońskiem. W ich zakresie prowadzone są jeszcze szczegółowe uzgodnienia ze względu na prowadzone tam prace budowalne przez innego wykonawcę na podstawie odrębnej umowy. Obecnie trwają również prace nad aneksem do podpisanej umowy z Wykonawcą CPW, który będzie regulować kwestię przeniesienia zaplanowanych urządzeń z przedmiotowego odcinka na inne odcinki drogi krajowej nr 7 będące w zakresie projektu.

W połowie listopada Wykonawca przedstawił pozostałe dokumenty stanowiące ostatnią część elementu Kamienia Milowego nr 1, nad którymi trwały prace także w październiku. Obecnie trwają prace odbiorowe i składanie uwag do przedstawionych dokumentów.

Tym samym zbliżamy się jednocześnie do rozpoczęcia prac nad realizacją Kamienia Milowego nr 2 którego celem jest adaptacja i wyposażenie Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem (KCZR) mieszczącego się w budynku przy ulicy Płaskowickiej i pełniącego również funkcję Centrum Zarządzania Tunelem. W październiku miała miejsce wizja lokalna w której brał udział m.in. wykonawca budynku firma Astaldi, a także Wykonawca CPW. Przekazanie budynku Wykonawcy CPW powinno nastąpić w II połowie grudnia 2020 roku.

Poniżej zamieszczamy zdjęcia, przedstawiające zaawansowanie prac wewnątrz budynku KCZR pod koniec listopada br.

Fot. 1 - KCZR XI 2020

 

Fot. 2 - KCZR XI 2020

Wykonawca zintensyfikował także swoje prace nad dokumentem pn. Plan Wdrożenia. W tej kwestii odbyło się m.in. kolejne spotkanie z przedstawicielami Zamawiającego oraz nadzoru inwestorskiego, na którym Wykonawca przedstawił projekt dokumentu uwzględniający wcześniej zgłoszone uwagi i zaprezentował pierwszą wersją szczegółowego harmonogramu realizacji Centralnego Projektu Wdrożeniowego, który stanowi kluczowy element Planu Wdrożenia.

Równocześnie Wykonawca CPW przedstawia do zatwierdzenia kolejne elementy dokumentów stanowiące podstawę do realizacji części polegającej na dostawie i instalacji urządzeń teleinformatycznych na sieci dróg objętych projektem CPW.

 

Aktualny stan realizacji projektów RPW

Od dnia podpisania umowy tj. 1 września 2020 roku na Regionalny Projekt Wdrożeniowy we Wrocławiu trwają prace nad dokumentacją projektową potrzebną do wdrożenia elementów teleinformatycznych w pasie drogowym oraz rozwiązań ICT dla Centrum Zarządzania Ruchem w Wrocław-Widawa. Zgodnie z podpisaną umową Wykonawca RPW ma 180 dni a realizację pierwszej części tego zadania.

Prace nad projektem RPW Wrocław nadzorowane są przez Inżyniera Kontraktu firmę Ayesa Polska Sp. z o.o., z którą zawarto umowę w dniu 10 października br.

W dniu 4 grudnia br. został ogłoszony przetarg na Regionalny Projekt Wdrożeniowy w Oddziale GDDKiA w Łodzi obejmujący drogi A1 i A2 wchodzący w skład czterech regionalnych projektów, które w połączeniu z Centralnym Projektem Wdrożeniowym będą tworzyć całość pierwszego etapu KSZRD. Do ogłoszonego postępowania pierwsze pytanie pojawiło się już 7 grudnia br.

 

 

Centralny Projekt Wdrożeniowy - informacja z pierwszych miesięcy realizacji

24-09-2020

Minęło już znacznie ponad sto dni od podpisania umowy z wykonawcą Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW), tj. „serca” Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Przypominamy najważniejsze informacje o założeniach projektu i jego spodziewanych efektach, a także o postępach w jego realizacji.

 

Aktualny stan prac budowlano-dokumentacyjnych

W ramach podpisanego 5 maja br. kontraktu na CPW jego wykonawca zrealizuje sześć Kamieni Milowych. Obecnie trwa realizacja Kamienia Milowego nr 1, tj. opracowanie dokumentacji w zakresie wdrożenia Systemu Centralnego w terminie do 210 dni od dnia zawarcia Umowy.

Kolejnym etapem projektu będzie wykonanie adaptacji i wyposażenia Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem (KCZR) w terminie do 120 dni od dnia osiągnięcia Kamienia Milowego nr 1 oraz wdrożenie Systemu Centralnego w terminie do 600 dni od dnia zawarcia Umowy.

Obecnie trwają również intensywne prace przy budowie KCZR przy ul. Płaskowickiej w Warszawie, realizowanego w ramach kontraktu "Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2”. Zakończone zostały już prace konstrukcyjne. Obecnie trwają prace wykończeniowe budynku oraz wyposażenie w instalacje wewnętrzne. Stan zaawansowania realizacji budynku przedstawiają poniższe fotografie.

 

fot 1 - KCZR mod

fot. 1 – widok ogólny na budynek KCZR

 

fot 2 - KCZR mod

fot. 2 – realizacja instalacji wewnętrznych

 

 fot 3 - KCZR mod

fot. 3 – prace elewacyjne na budynku

 

Zakres rzeczowy CPW - przypominamy

CPW to kluczowy element projektu Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – Etap 1 (KSZRD E1), budowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach wieloletniego przedsięwzięcia wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) na sieci dróg krajowych tj. Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR). Zasadniczym celem CPW jest wykonanie oprogramowania centralnego wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, który będzie sterować całością KSZRD E1.

W ramach CPW zbudowane zostanie KCZR, a wybrane odcinki sieci bazowej TEN-T, tj. autostrada A2 oraz drogi ekspresowe S7 i S8 na obszarze województwa mazowieckiego zostaną wyposażone w niezbędne urządzenia, takie jak: znaki zmiennej treści, urządzenia do monitoringu ruchu i wykrywania zdarzeń drogowych, czujniki warunków pogodowych itp. W sytuacjach występowania określonych zdarzeń drogowych, np. wypadku i zablokowania odcinków dróg, lokalnych opadów śniegu lub innych sytuacji powodujących utrudnienia w ruchu bądź niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu, dzięki wdrożeniu KSZRD E1 ich skutki będą minimalizowane.

Kierowcy będą mogli pozyskać informacje o trasie alternatywnego przejazdu. Pozwoli to na świadome zarządzanie ruchem, jak również umożliwi uczestnikom ruchu bezpieczne i efektywne korzystanie z budowanej w Polsce infrastruktury drogowej. W ramach projektu powstanie również redundantne centrum danych w Regionalnym Centrum Zarządzania Ruchem (RCZR) w Strykowie k. Łodzi. Zadaniem Wykonawcy będzie ponadto wyposażenie pozostałych centrów zarządzania ruchem, realizowanych w ramach Regionalnych Projektów Wdrożeniowych (RPW), zlokalizowanych w Widawie (k. Wrocławia), Dworku (k. Gdańska) i Kończycach (k. Zabrza) w rozwiązania informatyczne Systemu Centralnego, a następnie zintegrowanie ich z KCZR (patrz rysunek nr 1).

Rysunek 1 - drogi włączone do projektu KSZRD E1

Rysunek nr 1 – drogi włączone do projektu KSZRD E1

 

W ramach Projektu zostanie utworzony także Portal Prezentacyjny KSZR (PP-KSZR) służący do prezentacji informacji pochodzących z KSZRD E1. Serwis ten będzie miał możliwość udostępniania w czasie rzeczywistym wybranych informacji związanych z przebiegiem i charakterystyką dróg.

Istotnym elementem realizacji projektu są przeprowadzane przez Wykonawcę wizje lokalne w terenie w celu ustalenia ostatecznej lokalizacji poszczególnych urządzeń (modułów) wzdłuż sieci dróg - przykład rozmieszczenia takich modułów na autostradzie A2 zaprezentowano w aplikacji Google Earth na rys. 2:

 moduły - google earth

Rys. 2 – wstępne rozmieszczenie modułów wdrożeniowych na autostradzie A2

 

Regionalne Projekty Wdrożeniowe – stan obecny

Równolegle z CPW planowana jest realizacja czterech regionalnych projektów wdrożeniowych (RPW) obejmujących autostrady i drogi ekspresowe w województwach: pomorskim, warmińsko-mazurskim, łódzkim, śląskim, opolskim i dolnośląskim (obszar operacyjny wskazaliśmy na rysunku nr 1).

Stan obecny realizacji poszczególnych RPW przedstawia się następująco:

 RPW 2

Link: Informacja z otwarcia ofert na RPW Gdańsk/Olsztyn i RPW Katowice

 

W kolejnych postach będziemy na bieżąco informować o aktualnym stanie zaawansowania całości prac w ramach projektu KSZRD E1.

 

 

 

 

 

 

Przedłużenie terminu nadsyłania zgłoszeń w Dialogu Technicznym w zakresie usług informacyjno-promocyjnych projektu KSZRD E1

21-09-2020

 

Przedłużamy termin udziału w Dialogu Technicznym, który uruchomiliśmy w celu uzyskania informacji o dostępnych na rynku rozwiązaniach w zakresie prowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej dla projektu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na Sieci TEN-T Etap 1 – na zgłoszenia oczekujemy do dnia 30 września 2020 r.

 

Informacje i dokumenty, niezbędne do wzięcia udziału w Dialogu Technicznym, są dostępne pod linkiem:

 

https://www.gddkia.gov.pl/pl/3600/Dialog-techniczny