Polish (PL)

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym - kluczowa umowa podpisana

05-05-2020

 

Podpisaliśmy umowę na serce Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem - Centralny Projekt Wdrożeniowy. W ramach projektu powstanie Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem wraz z zaawansowanym systemem informatycznym, który docelowo umożliwi monitorowanie w czasie rzeczywistym wszystkich autostradach i dróg ekspresowych w Polsce, dzięki czemu możliwe będzie bieżące przekazywanie istotnych komunikatów kierowcom w sposób jednolity.

 

- Dzisiejsza umowa to ważny krok do inteligentnych systemów transportowych najpierw dla ok. 1160 km dróg objętych projektem, a docelowo dla całej sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce 

- Już wkrótce kolejne umowy na Regionalne Projekty Wdrożeniowe

- Inteligentne drogi to bezpieczeństwo i komfort

 

Wykonawcą umowy jest firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima, która pomimo aktualnie panującej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, zadeklarowała pełną gotowość do jej realizacji.

 

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym. Nowoczesny system dla ok. 1160 km dróg szybkiego ruchu.

Cały projekt przewiduje objęcie nowoczesnymi systemami informacji drogowej ok. 1160 km autostrad i dróg ekspresowych w Polsce oraz utworzenie operacyjnej struktury zarządzania systemem - poprzez utworzenie Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem oraz czterech Regionalnych Centrów Zarządzania Ruchem.

 

System umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem i zapewnieni szybki, bezpieczny oraz płynny transport drogowy na najważniejszych korytarzach transportowych w ciągu dróg o znaczeniu europejskim i zarządzanych przez GDDKiA.

 

Przewidujemy, że system jako całość - czyli zarówno CPW (Centralny Projekt Wdrożeniowy) jak i RPW (Regionalne Projekty Wdrożeniowe) - osiągnie swoją pełną funkcjonalność w 2022 roku.

 

Co w ramach umowy?

Podpisany kontrakt zobowiązuje wykonawcę nie tylko do wdrożenia systemu, ale również do świadczenie usług wsparcia i utrzymania przez 5 lat. Wdrażanie systemu będzie realizowane etapowo. Wykonawca rozpocznie wdrożenie od opracowania pełnej dokumentacji, przez zaadaptowanie i wyposażenie Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem, stworzenie kompleksowego systemu zarządzania ruchem, wdrożenie systemu w Krajowym i Regionalnych Centrach Zarządzania Ruchem, a skończy na przeszkoleniu użytkowników systemu.

 

W ramach umowy najbardziej obciążone odcinki dróg w województwie mazowieckim (autostrada A2 do Łodzi, odcinki dróg ekspresowych S7 i S8) zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia na bieżąco monitorujące warunki ruchu drogowego i jego zmiany. Dzięki temu w czasie podróży przekazywane będą kierowcom istotne komunikaty: zalecenia i ostrzeżenia na tablicach zmiennej treści, ustawionych w newralgicznych miejscach sieci drogowej, np. przed węzłami drogowymi.

 

Wynagrodzenie podstawowe Wykonawcy za realizację umowy to 223 260 790,90 zł.

 

Inteligentne drogi i kompatybilny system

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym będzie posiadał wiele funkcji usprawniających ruch drogowy oraz zwiększających komfort podróży. System dzięki zastosowaniu rozwiązań zaliczanych do inteligentnych systemów transportowych automatycznie wykryje i ostrzeże przed utrudnieniami, poinformuje o aktualnych czasach podróży i o dostępności miejsc parkingowych na MOP przy autostradach i drogach ekspresowych. W przypadku występujących utrudnień automatycznie wprowadzi stopniowanie ograniczenia prędkości i skieruje pojazdy na przejezdny pas ruchu, a w przypadku całkowitej blokady drogi automatycznie wyznaczy trasę objazdu. Ponadto powstanie nowoczesna witryna internetowa z kompleksowymi informacjami o drogach krajowych i panujących na nich warunkach drogowych w czasie rzeczywistym. 

 

Czekamy na kolejne rozstrzygnięcia

W toku są pozostałe cztery postępowania przetargowe dopełniające projekt Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap 1. Są to Regionalne Projekty Wdrożeniowe obejmujące autostrady i drogi ekspresowe w województwach: pomorskim, warmińsko- mazurskim, łódzkim, śląskim, opolskim i dolnośląskim. Dla dwóch z czterech postepowań wybrane zostały już najkorzystniejsze oferty.

 

Umowa ważna dla rozszerzenia systemu na kolejne odcinki dróg szybkiego ruchu

Elementy systemów zarządzania ruchem wykonywane są równolegle również poza przedmiotowym projektem - w ramach kilkudziesięciu kontraktów na budowę autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Na tych odcinkach powstają  takie komponenty jak sieć światłowodowa, znaki i tablice o zmiennej treści, czy urządzenia automatycznie monitorujące zmiany parametrów ruchu drogowego. Informatyczny system centralny,  który będzie zrealizowany w ramach zawartej umowy CPW,  zapewni, że powstające rozwiązania w ramach kontraktów drogowych zostaną docelowo włączone w jedną spójną całość – jako Krajowy System Zarządzania Ruchem.

 

Bezpieczeństwo i komfort

Realizacja projektu umożliwi płynne i znacznie bezpieczniejsze korzystanie z dróg krajowych, a kierowcy otrzymają do dyspozycji szereg usług zwiększających jakość podróżowania po Polsce.

 

Dofinansowanie ze środków UE

Jest to kluczowa umowa w ramach projektu współfinasowanego ze środków Unii Europejskiej pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap 1.

 

Realizacja Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym jest dofinansowywana ze środków unijnych i realizowana w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” CEF w kwocie ponad 123 mln euro.

 

fot1

 

 

 

 

 fot3

 

 grafika CPW KSZR

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usługa Krajowego Punktu Dostępowego będzie kontynuowana

02-12-2019

 

Zaledwie po trzech miesiącach od ogłoszenia postępowania przetargowego, 2 grudnia 2019 r. podpisaliśmy umowę na: „Przejęcie w utrzymanie, wdrożenie modyfikacji i rozwój Krajowego Punktu Dostępowego do Informacji o Warunkach Ruchu (KPD)”. Zamówienie to stanowi de facto kontynuację istniejącej usługi KPD, służącej do przekazywania danych drogowych poprzez jeden w skali kraju punkt dostępu, z którego korzystać mogą bezpośrednio zarządcy dróg, media, służby oraz dostawcy informacji o podróży.

 

Wykonawca zamówienia, firma Matic, przez kolejne 24 miesiące (a w przypadku skorzystania przez GDDKiA z prawa opcji – nawet przez 36 miesięcy) będzie samodzielnie kontynuować usługę utrzymania KPD oraz wdroży wybrane modyfikacje do systemu w ramach prac rozwojowych.

 

Przypomnijmy, iż zakres modyfikacji systemu przewiduje m.in. dodanie nowych rodzajów utrudnień na drogach, jak również udostępnienie mapy z utrudnieniami wszystkim zainteresowanym bez konieczności logowania, a także wprowadzenie dodatkowych warstw na interaktywnej mapie, zawierających m.in. ograniczenia na przejściach granicznych czy też miejsca obsługi podróżnych.

 

Wartość umowy to maksymalnie 1 476 000,00 zł brutto bez prawa opcji, w zależności od liczby wykorzystanych roboczogodzin w ramach prac rozwojowych nad KPD.

 

Przetarg na kontynuację Krajowego Punktu Dostępowego

05-11-2019

 

Wyłoniliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na „Przejęcie w utrzymanie, wdrożenie modyfikacji i rozwój Krajowego Punktu Dostępowego do Informacji o Warunkach Ruchu”. Złożyła ją firma Matic S.A., a wartość oferty wynosi 1 470 000,00 zł.

 

Przypomnijmy, że przetargu wpłynęły cztery oferty, które otworzyliśmy 7 października 2019 r.

 

Złożyły je:

  • S&T Services Polska Sp. z o.o.;
  • Matic S.A.;
  • Pentacomp Systemy Informatyczne S.A.;
  • GIAP Sp. z o.o.

Szczegółowe informacje z postępowania znajdują się pod adresem:

 

https://gddkia.eb2b.com.pl

 

numer ID 137093